PTG dæktryksregulering

Skånsom markkørsel med PTG dæktryksregulering

Store fordele når dæktrykket reguleres på maskiner, som skiftevis kører på vejen og i marken

PTG dæktryksregulering er et system, der giver mulighed for at justere dæktrykket under arbejdet. Systemet findes til alle størrelser og typer af traktorer og landbrugsmaskiner og kan tilpasses efter behov.

Konsekvenserne ved at køre med et for højt dæktryk i marken kan betyde et tab i udbyttet på 3-5 % pga. jordpakning. Ved at sænke dæktrykket vil der skabes en større trædeflade, som giver en mere
skånsom overkørsel i marken og en bedre udnyttelse af traktorens trækkraft.


Hvordan virker det?

Systemet styres via traktorens Isobus skærm, som alternativ fås en PTG kontrolbox. Her fra kan chaufføren indstille det ønskede dæktryk afhængigt af kørselsforholdene. Systemet måler derefter det
individuelle tryk i dækkene, og justerer automatisk trykket. Man skal altså ikke holde øje med dæktrykket under processen, men har mulighed for at se det aktuelle dæktryk. Dæktrykket kan justeres under kørsel.

Anlægget kan udstyres med kraftige hydraulisk drevne kompressorer, som kan yde op til 4.000 liter luft i minuttet.

Montering af anlæg

PTG er et to-strengs system, hvor luften føres gennem fælgen via pilotventiler. Derved er systemet uden tryk, når der ikke reguleres.
Det giver minimal slid og meget høj sikkerhed mod brud.

Traktorer med stikaksler monteres med indvendige luftoverføringer, kaldet CTIS rotorer. Ved flange aksler og forhjul bruges en AIRBOX løsning hvor slanger føres ud over skærme.

Vil du vide mere om PTG så kontakt os på tlf. 76 40 86 98

ISOBUS-Styring til 2-linjede systemer

Styringen er integreret i køretøjets ISOBUS-kompatible kontrolterminal og kan installeres i alle køretøjer, der er udstyret med ISOBUS.
• Visning og betjening af det centrale dækpumpesystem på alle gængse ISOBUS-terminaler
• Betjening via AUX-N (joystick) mulig
• Op til 18 forskellige konfigurerbare maskinprofiler
• Trykændring via knap til landbrugstraktorer og påhængskøretøjer
• Overvågning af kørehastighed og nødoppumpning, hvis dæktrykket bliver for lavt
• Advarsler i almindelig tekst og omfattende diagnostiske muligheder

Fordele med PTG dæktryksregulering: 

  • Op til 33% mindre jordkomprimering
  • Op til 15% brændstofbesparelse
  • Op til 4% produktivitetsstigning

4 FORDELE VED ET JUSTERBART DÆKTRYK:

1.  Reduceret brændstofforbrug for den trækkende traktor i marken og på vejen (10-15%).

2.  Reduceret rullemodstand i marken og på vejen

3.  Højere kørestabilitet på vejen, selv ved højere hastigheder

4. Reduceret spordybde som følge af det meget større dækfodaftryk (eks.: en dækspordybde på 5 cm svarer til at køre op ad bakke med en hældning på 5%!)

Fremhævet fordele ved dæktryksregulering:

  • Langt større trækkraft på grund af bedre sammenlåsning af dækkets slidbane med jorden
  •  Ingen/reduceret skadelig jordkomprimering
  • Øget planteudbytte
  • Effektiv selvrensning af dækkets slidbane via bøjning af dækkene
  • Mindre dækskade/slitage

ISOBUS-Styring til 2-linjede systemer

Styringen er integreret i køretøjets ISOBUS-kompatible kontrolterminal og kan installeres i alle køretøjer, der er udstyret med ISOBUS.
• Visning og betjening af det centrale dækpumpesystem på alle gængse ISOBUS-terminaler
• Betjening via AUX-N (joystick) mulig
• Op til 18 forskellige konfigurerbare maskinprofiler
• Trykændring via knap til landbrugstraktorer og påhængskøretøjer
• Overvågning af kørehastighed og nødoppumpning, hvis dæktrykket bliver for lavt
• Advarsler i almindelig tekst og omfattende diagnostiske muligheder

Fordele med PTG dæktryksregulering: 

  • Op til 33% mindre jordkomprimering
  • Op til 15% brændstofbesparelse
  • Op til 4% produktivitetsstigning

4 FORDELE VED ET JUSTERBART DÆKTRYK:

1.  Reduceret brændstofforbrug for den trækkende traktor i marken og på vejen (10-15%).

2.  Reduceret rullemodstand i marken og på vejen

3.  Højere kørestabilitet på vejen, selv ved højere hastigheder

4. Reduceret spordybde som følge af det meget større dækfodaftryk (eks.: en dækspordybde på 5 cm svarer til at køre op ad bakke med en hældning på 5%!)

Fremhævet fordele ved dæktryksregulering:

  • Langt større trækkraft på grund af bedre sammenlåsning af dækkets slidbane med jorden
  •  Ingen/reduceret skadelig jordkomprimering
  • Øget planteudbytte
  • Effektiv selvrensning af dækkets slidbane via bøjning af dækkene
  • Mindre dækskade/slitage